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Rabiak, Nanoak, Erraldoitxoak, Momoak, Buruhandiak
Rabis, Enanos-as, Gigantillas, Momos, Cabezudos
Son los personajes que enmascarados o con
cabezas de cartón y siempre armados de ve-
jigas abren el paso a los Gigantes. Su pre-
sencia en las festividades religiosas de Bilbao
está recogida desde, al menos, el siglo XVII,
recibiendo distintos nombres según su as-
pecto y función en el cortejo de Gigantes.
En las procesiones del Corpus, junto a los Gi-
gantes, se mencionan dos tipos: los Enano/as
o Gigantillas y los Rabís. Las Gigantillas, no tan
altascomo losGigantes, puestoquenosesopor-
taban en armazones, con carátulas como ellos,
acompañaban a éstos haciendo sonar unas so-
najas. Los Rabis en cambio, cubierta la cara con
mascarillas o mascarones, con gorretes o tur-
bantes, portando unas vejigas, con las que in-
cordiaban y golpeaban a la gente o arrojándoles
salvadooharina, facilitabanel pasoal restode la
Comparsa. Estos dos grupos de figuras siempre
han sido nombrados colectivamente, variando
tanto su número como apariencia con el paso
de los tiempos y sin una identificación clara.
Con el tiempo las Gigantillas y los Rabies se
han fundido en los personajes actuales, que
conocemos como Cabezudos. Sobre estos
no podemos detallar nada hasta finales del
siglo XIX, en que gracias a las imágenes fo-
tográficas se reconocen algunos personajes
por sus desproporcionadas cabezas y la ex-
quisitez de sus indumentarias. Personajes
como Belauste del Athletic Club, los aldea-
nos del Txorierri o Arratia, manolos y ma-
nolas, chinos y amerindios, jockeys, pelota-
ris etc. son los que han tomado parte en las
distintas Comparsas que se han constituido.
En la actualidad, el grupo de cabezudos está
formado por nueve miembros, un hombre y dos
mujeres con trajes medievales, dos monaguillos
y un sacerdote, Don Celes, el León y el Aldeano
que, junto con los zaldikos asustan y zaran-
dean a grandes y pequeños con sus vejigas.
Iñaki Irigoien y Jon Gaminde
Erraldoien aurretik joaten diren pertsonaiak
dira horiek guztiak; mozorrotuta edo kar-
toizko buruarekin eta eskuan maskuriak di-
tuztela ibiltzen dira. XVII. mendeaz geroztik
parte hartzen dute Bilboko jai erlijiosoetan,
era itxuraren eta erraldoien segizioan betet-
zen duren zereginaren araberako izena dute.
Corpus eguneko prozesioetan, erraldoie-
kin batera, bi pertsonaia mota aipatzen dira:
Nanoak edo Erraldoitxoak eta Rabiak. Erral-
doitxoak ez dira erraldoiak bezain altuak, ez
baitdaude armazoien gainean eutsita; hala ere,
haien antzeko karatulak dituzte, era haiekin
batera joaten dira txintxinak astinduz. Ra-
biek, bestalde, mozorroez estalita dure aur-
pegia, burukoak edo turbanteak daramatzate
buruan, eta jendea maskuriekin zirikatu eta jo
edo irina botatzen zuten, Konpartsako gaine-
rako kideei bidea zabaltzeko . Bi multzo horiek
taldean izendatu izan dira beti: hala ere, haien
itxura eta kopurua aldatu egin da, denbora-
ren joanean, eta ez dute identifikazio argirik.
Denborarekin, Erraldoitxoek eta Rabiek gaur
egun Buruhandi izenez ezagutzen ditugun
pertsonaiekin bat egin dute. Horiei buruzko
berri askorik ez dago XIX. mendearen amaie-
ra arte; garai horretako argazkietako irudie-
tan, zenbait pertsonaia nabarmentzen dira,
buru izugarri han dia zutelako eta beraien
jantziak oso dotoreak zirelako. Athletic tal-
deko Belauste, Txorierri edo Arratiako base-
rritarrak, manoloak, txinatar era amerindia-
rrak, jockeyak, pilotariak, etab. agertu izan
dira bitarte honetan eratutako konpartsetan.
Gaur egun, bederatzi kidek osatzen dute buru-
handien taldea: gizonezko bat eta bi emaku-
mezko, Erdi Aroko jantziekin; bi mezalagun era
apaiz bat, Don Celes, Lehoia eta Baserritarra.
Zaldikoekin batera, helduak zein haurrak bel-
durtu eta astintzen dituzte maskuriei eraginez.
Iñaki Irigoien eta Jon Gaminde
1890
1900
©Euskal Museoa Bilbao Museo Vasco
Nº 90/2216 (1897)
1962
1886
1896
1934
1934
2000